fbpx
schermtijd en blauw licht

Schermtijd en blauw licht

In eerdere blogs benadrukte ik al hoe belangrijk de invloed van licht is op slaap. Zie daarvoor de blog hier. Licht is een breed spectrum. In deze blog wil ik het blauwe licht, afkomstig van apparaten, wat nader belichten. Wat is blauw licht, welke invloed heeft het en hoe beïnvloedt het de slaap?

Apparaten en blauw licht

Veel apparaten en schermen stralen blauw licht uit. Volwassenen en adolescenten gebruiken schermen ook veelal in de avond. Bekend is dat langdurig schermgebruik in de avond hun slaap beïnvloedt. De slaapduur wordt korter. Factoren die daaraan kunnen bijdragen zijn blootstelling aan blauw licht maar ook het type activiteit op het apparaat (bezig zijn met werkmail zal het brein meer activeren dan een ontspannend filmpje). Maar hoe zit dat bij baby’s en kinderen?

Invloed van blauw licht

Hoe fijn is het als je na een drukke dag je kindje even voor de tv kunt zetten of met de tablet op schoot een filmpje kunt laten kijken. Het kind heeft een rustmomentje en jij kunt even wat andere dingen doen. Maar wat gebeurt er eigenlijk als je naar een lichtgevend scherm kijkt?

Lichtgevende schermen stralen blauw licht uit. Dit blauwe zit ook in daglicht/zonlicht. Licht is heel simplistisch gezegd elektromagnetische straling dat in bepaalde golflengten zichtbaar is voor het menselijk oog. De golflengten van licht worden in nanometers gemeten. Licht bestaat uit een breed spectrum, een deel daarvan is zichtbaar voor het menselijk oog en een deel niet. Het licht dat wij kunnen zien is licht van 380-700 nanometer. Blauw licht is het licht met een korte golflengte: 380-500 nanometer, rood licht heeft een langere golflengte. Daglicht bevat ook een deel blauw licht (zo’n 25%). Daarom krijgen we ’s ochtends als we wakker worden en blootgesteld worden aan daglicht energie. Blauw licht onderdrukt melatonine en geeft energie. ’s Avonds als de zon onder gaat bereikt minder blauw licht onze ogen en kan er melatonine worden afgegeven, wat ons slaperig maakt. Maar als we blootgesteld worden aan kunstlicht, dat veel blauw licht bevat, dan krijgen onze hersenen het signaal dat het nog geen tijd is om te gaan slapen maar tijd is om wakker te blijven. Er wordt dan geen melatonine afgegeven, en inslapen wordt daarmee bemoeilijkt. Resultaat is dat er per saldo te weinig wordt geslapen en dit heeft weer vele gezondheidseffecten op de langere termijn.

Implicaties voor onze kinderen

Ik ben zeker niet tegen schermen. Ik denk dat je kind door even tv te kijken een prima rustmoment kan hebben in de dag en dat schermtijd een ontspannende werking kan hebben, mits goed gekozen is wát er op het scherm gedaan wordt. Tegelijkertijd kan je zelf even de was doen, het eten voorbereiden of dat broodnodige momentje voor jezelf creëren. Niets mis mee. Maar de timing van de schermtijd is wel een belangrijk punt. Duidelijker gesteld, de timing van blootstelling aan blauw licht is een belangrijk punt, of dat licht nu afkomstig is van schermpjes of van het nachtlampje of de spotjes op de badkamer. Want wat veel mensen vergeten is dat veel bronnen van kunstlicht (vooral LED) voor veel blauw licht zorgen. En dat is iets waar we niet snel bij stilstaan. Je kunt nog zo’n mooi en rustgevend bedtijdritueel hebben, om ergens in die routine in de badkamer de tanden te gaan poetsen, niet beseffend dat die spotjes veel blauw licht uitstralen. Of dat je bij het slaapzakje aandoen in de babykamer dat lieve blauwe nachtlampje aan doet (veel babykamer-producten zijn blauw, omdat dit geassocieerd wordt met slaap…marketing-truc). En daarmee wordt de melatonine-afgifte vertraagd (de Dim Light Melatonin Onset, het moment waarop het lichaam bij gedimd licht melatonine begint te produceren). Dus het is vooral belangrijk om te kijken naar welke lichtbronnen in de omgeving kunnen storen. Zorg ervoor dat je kind de tijd heeft om, in gedimd ‘niet-blauw licht’ (gebruik liever rode lampjes), zich voor te bereiden op de nacht. Idealiter wil je geen schermen/blauw licht meer 2 uur voor bedtijd, maar zeker niet het uur voorafgaand aan bedtijd. Zodat het tijdstip waarop melatonine wordt afgegeven niet verstoord wordt en je kindje lekker naar dromenland kan vertrekken.

Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *