Slaap Zoet Blog Slapen doet slapen

‘Slapen doet slapen’ Klopt dit wel?

Slapen doet slapen. Heb je dit wel eens gehoord?

Waar komt dat vandaan?

Het idee is dat hoe meer slaap je kindje overdag krijgt, hoe beter het ’s nachts slaapt. Maar klopt dit wel?

Soms klopt het…

Voor sommige kinderen klopt dit, maar vaak klopt het alleen als er sprake is van structurele oververmoeidheid. En dat is niet een keer een slaapje missen of een keer een latere slaaptijd. En ja, er zijn ook kindjes die na een gemist slaapje slechter slapen in de nacht vanwege dysregulatie. En ja, er zijn kinderen die sneller overprikkeld zijn en gebaat zijn bij regelmatige slaapjes.

Vaak klopt het niet…

Voor meer kinderen is echter het tegenovergestelde waar. Te veel slaap overdag, zal leiden tot bedtijdproblemen, slaapfragmentatie ’s nachts en vroeg ochtendwaken. 

We hebben immers allemaal een individuele totale hoeveelheid slaap nodig per etmaal. En als een groot deel daarvan al overdag geslapen wordt is de drang om in de nacht nog heel veel uren te slapen gewoonweg minder groot. De slaapdruk is dan al flink gedaald en de slaaptank al deels gevuld.

Circadiaans ritme + Slaapdruk

De combinatie van het circadiaans ritme én adequate opbouw van slaapdruk zorgt voor slaap. Is die slaapdruk niet hoog genoeg dan kan het dus zijn dat je kind niet wil slapen omdat het fysiologisch gewoon niet lukt.

Bij jonge baby’s (waarbij dat circadiaans ritme nog niet goed werkt) wordt vooral op slaapdruk geslapen en naarmate een kind ouder wordt kan een kind steeds iets meer slaapdruk aan.

Dus, slapen doet niet altijd slapen. Als je kinderen kunstmatig in meer slaap probeert te drukken dan biologisch nodig is zal dit de nachtelijke slaapconsolidatie negatief beïnvloeden.

Natuurlijk moet je zeker kijken naar of je kind niet langer wakker is dan zijn biologisch normale tijd dat het wakker kan zijn, want ook te weinig slapen doet slechter slapen.

Conclusie

Dus het is niet zo simpel als ‘slapen doet slapen’ óf ‘hou ze wakker, dan slapen ze wel’. Het is zoeken naar wat voor je kind het beste werkt, waarbij je kijkt naar slaapsignalen en tegemoetkomt aan de fysieke, mentale en hechtingsbehoeften van je kind, met dat kader van wat gemiddeld is qua wakkervensters op de achtergrond. Zodat je kind in een gereguleerde kalme staat en met voldoende slaapdruk kan gaan slapen.

Wil je mij volgen?

Like en volg me op FacebookInstagram en abonneer je op de nieuwsbrief hieronder. Geen spam, enkel de nieuwe blogs boordevol tips en informatie rondom slapen en opvoeding.

Is deze blog interessant voor iemand die je kent? Deel deze blog gerust met anderen. Zie de buttons voor delen onderaan de blog.

Slaap Zoet Consuela Hendriks Gz-psycholoog Orthopedagoog Droomritmecoach Slaapcoach

Over de auteur

Consuela Hendriks is BIG-geregistreerd GZ-psycholoog, orthopedagoog en gecertificeerd slaapcoach. Ze is bijna 20 jaar werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg. Met haar jarenlange ervaring in haar praktijk voor psychologische en pedagogische hulpverlening, diagnostiek en 1e en 2e lijnsbehandeling voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen heeft zij veel gezinnen mogen ondersteunen bij ontwikkelings- en opvoedingsvraagstukken, waaronder slaapproblematiek. Haar expertise en ervaring ligt niet alleen op het gebied van zich 'normaal' ontwikkelende kinderen maar tevens op het gebied van kinderen met ontwikkelingsstoornissen. Klik op de foto om meer te lezen over Consuela Hendriks.

Abonneer je op de nieuwsbrief!

Referenties:

Foto: Zach Vessels via Unsplash

Delen: