zee met sterke stroming

Tegen de stroom in zwemmen…

Als psycholoog ben ik behoorlijk ‘behavioristisch’ opgeleid. In een notendop betekent dit dat ik heb geleerd te kijken naar waarneembaar gedrag als iets wat is aangeleerd of aangeleerd kan worden en onder invloed staat van onder andere omgevingsfactoren. En in vele vraagstukken is deze wetenschapsfilosofie zeer helpend om de oplossing te vinden of ergens aan te werken. 

Maar… 

Er bestaat de misvatting dat ook slaap gedrag is dat aangeleerd zou moeten worden. En dat is waar ik tegen de stroom in zwem. 

Slaap is een biologische functie. Het is een lichamelijk proces, waarvan gedacht wordt dat het bedoeld is om lichamelijke homeostase te bewaken. Met andere woorden, slaap zorgt voor evenwicht in je lichaam. 

Dat uit zich weliswaar in waarneembaar gedrag, namelijk in de omkeerbare staat van afgenomen reactie en interactie met de omgeving, maar dat is dus een gedragsuiting van een biologisch proces. Daarom geloof ik er dus niet in dat je slaap kunt trainen, en zwem ik wat dat betreft een beetje tegen de slaaptrainings-wereld in. 

Slaap gebeurt gewoon, dat hoef je niet te leren. Slapen kon je immers al in de baarmoeder: vanaf 28-30 weken na conceptie kan actieve slaap worden geïdentificeerd (Sheldon, 2005). 

Condities rondom slaap

Maar, dat betekent niet dat slapen niet moeilijker kan verlopen als de condities rondom slapen niet optimaal zijn.

  • Als je te vroeg naar bed gaat, terwijl je nog niet moe genoeg bent, zal slapen bijvoorbeeld lastiger zijn.
  • Ga je slapen terwijl je angstig of gestrest bent, zul je moeilijker inslapen en doorslapen…

De condities rondom het slapen kunnen dus invloed uitoefenen, waar die behavioristische blik wel degelijk verschil kan maken in het optimaliseren van slaap. Maar je kunt iemand dus niet dwingen om te gaan slapen. Je zult in slaap vallen als er een fysiologische nood is aan slaap. 

Een van de redenen waarom ik in mijn consulten niet werk met slaaptraining, maar uitleg geef over de biologie van slaap, en samen met het gezin werk aan het maken van aanpassingen in omgevingsfactoren die het slapen mogelijk beïnvloeden. 

Meer info over consulten: klik hier.

Referenties:

Sheldon, S. H. (2005). Sleep in infants and children. Sleep: A comprehensive handbook, 507-510.

Wil je mij volgen?

Like en volg me op FacebookInstagram en abonneer je op de nieuwsbrief. Geen spam, enkel de nieuwe blogs boordevol tips en informatie rondom slapen en opvoeding. En je ontvangt ook nog eens gratis de gids  ‘Verander de slaap van je kind zonder slaaptraining’.

Is deze blog interessant voor iemand die je kent? Deel deze blog gerust met anderen. Zie de buttons voor delen onderaan de blog.

Heb jij een vroege vogel thuis?

Kijk eens bij de online cursus Vroeg Ochtend-Ontwaken van Slaap Zoet™. Leer je vroege vogel begrijpen. Krijg inzicht in welke processen het vroege ontwaken van je kind beïnvloeden en leer veranderingen aan te brengen om vroeg wakker worden te veranderen.

cover online cursus hechting

Meer weten over hechting?

Kijk eens bij de online cursus Hechting van Slaap Zoet™. Leer over de basisprincipes van hechting en gehechtheid, ontdek wat hechting te maken heeft met slaap en leer hoe gehechtheid zich ontwikkelt.

Slaap Zoet Consuela Hendriks Gz-psycholoog Orthopedagoog Droomritmecoach Slaapcoach

Over Consuela Hendriks

Consuela Hendriks is BIG-geregistreerd GZ-psycholoog, orthopedagoog en gecertificeerd slaapcoach. Ze is ruim 20 jaar werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg. Met haar jarenlange ervaring in haar praktijk voor psychologische en pedagogische hulpverlening, diagnostiek en 1e en 2e lijnsbehandeling voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen heeft zij veel gezinnen mogen ondersteunen bij ontwikkelings- en opvoedingsvraagstukken, waaronder slaapproblematiek. Haar expertise en ervaring ligt niet alleen op het gebied van zich 'normaal' ontwikkelende kinderen maar tevens op het gebied van kinderen met ontwikkelingsstoornissen.

Delen:
Scroll naar boven