vrouw met handen voor gezicht.

Wat gebeurt er met ons als we naar een huilende baby luisteren?

Ik schrijf geregeld over het effect van ‘laten huilen’ op baby’s. Maar er is niet alleen een effect op de baby, ook op ouder/opvoeder.

Perceptie van huilen

De perceptie van huilen (hoe je huilen ontvangt en waarneemt) wordt mogelijk gemaakt door een uitgebreid neuraal netwerk. We hebben dit netwerk allemaal, maar bij ouders worden bepaalde gebieden in de hersenen meer geactiveerd dan bij niet-ouders. Dit zijn de cortico-limbische gebieden die geassocieerd zijn met auditieve waarneming en integratie van emotioneel relevante informatie en empathie (Witteman et al., 2019).

Huilen alarmeert

Met andere woorden, ouders registreren het huilen auditief, het geeft hen een soort alarmsignaal dat hun kind in ‘nood’ is, en vervolgens wordt op meer cognitief niveau besloten hoe hierop te reageren.

Geen wonder dat huilen vaak een stress-respons bij de ouder/opvoeder geeft, het zit evolutionair ingebakken om in een staat van alertheid te komen bij het huilen van je kind.

Geen wonder dat het ‘laten huilen’ van je kind niet goed voelt.

Evolutionair doel

Het niet laten huilen van je kind dient een doel.  Was dit zeer effectieve perceptie-systeem voor huilen er niet, dan zouden onze jongen (en dat van andere zoogdieren) worden opgemerkt door roofdieren en worden opgegeten (Newman, 2008). Het dient dus een evolutionair doel om, als je ouder bent geworden, sneller bij het horen van huilen een stress-respons te krijgen, die je activeert om je kind te ‘redden’. Het zit in onze aard om te reageren op het huilen van onze baby en is een oeroud neuraal systeem dat reageert op een ‘separatie-roep’ van je kind. Deze separatie-roep is wellicht de vroegste en meest basale vocalisatie van zoogdieren (MacLean, 1985) met als doel om te overleven.

Logisch dus dat het niet goed voelt om je kind in slaap te laten huilen. Ons brein is voorbereid en geprogrammeerd om op huilen van ons kind te reageren. Laten we naar dat gevoel luisteren in plaats van het te negeren.

Referenties:

MacLean, P. D. (1985). Brain evolution relating to family, play, and the separation call. Archives of general psychiatry, 42(4), 405-417.

Newman, J. D. (2007). Neural circuits underlying crying and cry responding in mammals. Behavioural brain research, 182(2), 155-165.

Witteman, J., Van IJzendoorn, M. H., Rilling, J. K., Bos, P. A., Schiller, N. O., & Bakermans-Kranenburg, M. J. (2019). Towards a neural model of infant cry perception. Neuroscience & Biobehavioral Reviews99, 23-32.

Foto: Ivan Aleksic via Unsplash

Wil je mij volgen?

Like en volg me op FacebookInstagram en abonneer je op de nieuwsbrief. Geen spam, enkel de nieuwe blogs boordevol tips en informatie rondom slapen en opvoeding. En je ontvangt ook nog eens gratis de gids  ‘Verander de slaap van je kind zonder slaaptraining’.

Is deze blog interessant voor iemand die je kent? Deel deze blog gerust met anderen. Zie de buttons voor delen onderaan de blog.

Heb jij een vroege vogel thuis?

Kijk eens bij de online cursus Vroeg Ochtend-Ontwaken van Slaap Zoet™. Leer je vroege vogel begrijpen. Krijg inzicht in welke processen het vroege ontwaken van je kind beïnvloeden en leer veranderingen aan te brengen om vroeg wakker worden te veranderen.

cover online cursus hechting

Meer weten over hechting?

Kijk eens bij de online cursus Hechting van Slaap Zoet™. Leer over de basisprincipes van hechting en gehechtheid, ontdek wat hechting te maken heeft met slaap en leer hoe gehechtheid zich ontwikkelt.

Slaap Zoet Consuela Hendriks Gz-psycholoog Orthopedagoog Droomritmecoach Slaapcoach

Over Consuela Hendriks

Consuela Hendriks is BIG-geregistreerd GZ-psycholoog, orthopedagoog en gecertificeerd slaapcoach. Ze is ruim 20 jaar werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg. Met haar jarenlange ervaring in haar praktijk voor psychologische en pedagogische hulpverlening, diagnostiek en 1e en 2e lijnsbehandeling voor kinderen, jongeren en jongvolwassenen heeft zij veel gezinnen mogen ondersteunen bij ontwikkelings- en opvoedingsvraagstukken, waaronder slaapproblematiek. Haar expertise en ervaring ligt niet alleen op het gebied van zich 'normaal' ontwikkelende kinderen maar tevens op het gebied van kinderen met ontwikkelingsstoornissen.

Delen:
Scroll naar boven